Sve novogradnje u Beogradu na jednom mestu

Novi Beograd 2030-te: od spavaonice do poslovnog centra

Novi Beograd 2030-te: od spavaonice do poslovnog centra

Pre tačno 70 godina, 11. aprila 1948, udaren je kamen temeljac koji je označio početak gradnje Novog Beograda. U sred ničega, počele su da niču prve zgrade okružene močvarom, peskom i njivama, negde u bespuću između Beograda i Zemuna. Blokovi zgrada počeli su da se nižu jedan za drugim, a čitav prostor je u narednih nekoliko decenija postao i ostao najveće gradilište u tadašnjoj Jugoslaviji.

Ko je mogao tada da pomisli da će se nekada u budućnosti, jedan eksperiment komunističke epohe, gotovo potpuno transformisati u nešto sasvim suprotno svojoj izvornoj zamisli –  moderni epicentar poslovnog sveta. Naravno, ovo se nije desilo tokom noći – zapravo transormacija još uvek nije u potpunosti završena, ali očigledno je da, kako su se godine i decenije nizale, Novi Beograd je poprimao drugačije obrise i epitete. Od nekadašnjeg radničkog naselja, spavaonice radničke klase, preko 90-tih i svega što je pratilo taj period, do jedne krajnje mešovite sredine pune kontrasta, gde se fazani šetaju među staklenim soliterima i elitnim stambenim kompleksima.

Jedna stvar se čini sigurnom – naši sugrađani uglavnom ili mrze ili obožavaju  Novi Beograd.

Prvi u njemu vide turobno betonsko sivilo, nepreglednu mrežu nekih „blokova čije je brojeve besmisleno i nemoguće pamtiti“, dok drugi u njemu vide zelenilo, kej duž obe reke, široke i (uglavnom) prohodne ulice, laku dostupnost najrazličitijih sadržaja. Cilj ovog članka nije diskusija o tome, već da pokuša da ponudi perspektivu budućeg izgleda najmnogobrojnije opštine u Evropi.

Zato, hajde da vidimo kako bi Novi Beograd 2030-te godine trebao da izgleda.

Ulica nikad dosta

Iako na ovom polju znatno prednjači u odnosu na ostale delove grada, opština Novi Beograd će u skorije vreme postati bogatija za još nekoliko važnih saobraćajnica, koje će ispraviti neke dugogodišnje nelogičnosti i dodatno poboljšati stanje u saobraćaju.

Probijanje nasipa

Probijanjem železničkog nasipa, čime će se spojiti ulice Bulevar umetnosti i Bulevar Crvene Armije, Novi Beograd će dobiti još jedan pravi bulevar, koji će spojiti savsku i dunavsku obalu, odnosno Savski kej u bloku 70a i Bulevar Nikole Tesle, kod japanske ambasade. Posao će obaljati konzorcijum na čelu sa Energoprojektom, a svi radovi će biti završeni 2020 godine.

Ulica Tadije Sondermajera

Blok 65 će saobraćajno postati pristupačniji, dobijanjem nove saobraćajnice – ulice Tadije Sondermajera, koja će spajati ulice Omladinskih brigada i Tošin bunar. Ulica će biti profila 3+3 trake.

Kroz Jurija Gagarina, Antifašističke borbe i Marka Hristića u 4 trake

Ove tri ulice će u sklopu radova na izmeštanju autobuske stanice biti proširene za po još jednu traku, uz rekonstrukciju postojećeg kolovoza, trotoara, biciklističkih staza i tramvajskih i autobuskih stajališta. Izrada projekta je završena, ali se ne znaju tačni datumi početka i završetka radova.

Potez „posle Jurija Gagarina“

Nakon izgradnje obilaznice, a nakon završetka autoputa A2 i najavljenog projekta nacionalnog stadiona u Surčinu, sadašnji „kraj Novog Beograda“, biće spojen novim saobraćajnicama do obilaznice i autoputa, što će sigurno dosta promeniti izgled čitavog kraja. Na ovom mestu je takođe u nekoj daljoj budućnosti planiran tunel do Žarkova, ispod Ade Ciganlije, ali nikako ne očekujemo da će se tako nešto realizovati skoro. Bar ne u prvoj polovini ovog veka.

Vladimira Popovića i Nikole Tesle

Ukoliko se stvari u Beogradu budu odvijale sličnim tempom, Beograd na vodi bi trebao da dobije svog brata blizanca preko puta Save, u novobeogradskim blokovima 18 i 69 (naselje Staro sajmište i brodogradilište „Tito“). To će neminovno dovesti i do realizacije spajanja ulice Vladimira Popovića i Bulevara Nikole Tesle, čime će Novi Beograd dobiti jedan svojevrstan poluprsten u blizini obala, koji praktično povezuje sve mostove.

Odlazak u visinu

Novi Beograd je već decenijama dom dvema najvišim zgradama u Srbiji – Geneks kuli i zgradi Ušća. U narednih nekoliko godina, ovaj spisak će biti proširen minimum za još 4 kule:

Ušće kula 2

Kula „Ušće“, trenutno najviša zgrada u Srbiji, uskoro će dobiti svoju bliznakinju. Nakon izgradnje, novih 22.000 kvadrata poslovnog prostora će biti dostupno za izdavanje. Visina kule će biti identična originalnoj i iznosiće 103.9 metara, a biće izgrađena i velika podzemna garaža na dva nivoa sa 750 parking mesta.

usce_kula_2
Foto: Beoinfo

West 65 kula

Sa svojih 40 spratova, ovo će biti jedna od najviših zgrada u Beogradu. Buduća kula će se nalaziti na raskrsnici Omladinskih brigada i Bulevara heroja sa Košara (UMP-a), a pripremni radovi na temeljima su već uveliko u toku.

 

kula_west65
Foto: beobuild.rs

Kula će se nalaziti u istoimenom naselju West 65, koje će izgradnjom ovog objekta, kao i tržnog centra, biti potpuno zaokruženo.

Aiport city – dve kule

Airport city će postati bogatiji za dvadesetospratnice, koje će se nalaziti do ulice Omladinskih brigada. Njihov položaj će otprilike biti sa leve i desne strane u odnosu na „avion“, odnosno glavni pešački ulaz u kompleks, a sa prethodno pomenutom kulom „West 65“, činiće, za domaće pojmove impresivan ulični front.

Poljane

Naši stariji sugrađani predratne generacije su se često prisećali kako su odlazili na Novi Beograd kao deca kako bi skupljali raznovrsno bilje za herbarijum. Svi znaju da je zemljište sa leve obale Save bilo prekriveno močvarama i njivama, a takva slika je ostala primarna većini naših sugrađana koji su odrastali sa druge strane reke i koje Novi Beograd ni malo nije zanimao. Realno – i zašto bi? Novi Beograd predugo nije šta imao da ponudi, sve do poslednjih 20-tak godina svoje istorije, a i to, uglavnom, mlađem svetu.

Danas se na ovoj opštini i dalje nalazi dovoljno „poljana“ na prilično atraktivnim lokacijama, da je pitanje dana kada će početi popunjavanje tih preostalih parcela novim sadržajima. Među najizvesnijima, odnosno onima koji prvi dolaze su:

Naselja oko Airport City-ja i nekadašnji IMT

Već neko vreme je očigledno da je blok 65 pravi bum što se tiče gradnje poslovnog i luksuznog stambenog prostora. Ovaj prostor, koji je do pre 15-tak godina bio potpuno skrajnuta, periferna lokacija na Novom Beogradu, sada može da se pohvali cenama u stambenim kompleksima koje dostižu cifre od 2700 EUR/m2. U ovom trenutku se paralelno gradi na čak 5 lokacija u bloku 65, a mnogi projekti su najavljeni na širem području oko Airport City-ja.

Svetlost dana će u narednih par godina ugledati kompleksi Wellport, Zepter 65, Exing b&p, TB 65, a pored gorepomenute 3 kule, Airport City će postati bogatiji za još jednu poslovnu zgradu, čija je gradnja uveliko u toku.

Ono što je najzanimljivije, u narednih 15 godina se očekuje još veće preobraženje ove lokacije, koje će zahvatiti ogromnu površinu bivšeg IMT-a, odnosno potez između ulica Jurija Gagarina, Omladinskih brigada i Tošinog bunara (Zemunske).

Glavna BAS

Radovi na novoj, glavnoj autobuskoj stanici lagano se odvijaju već neko vreme. Ipak, iako projekat postoji, iako su radovi u toku, više niko ne može sa sigurnošću reći šta će tačno biti urađeno u kojoj fazi i kada će svi radovi biti gotovi, odnosno ne postoji jednostavan odgovor na jednostavno pitanje: „Kada će postojeća stanica biti u potpunosti izmeštena u novobeogradski blok 42?“

Predpostavka je da će dolazni period ostati u centru grada još minimum 5 godina, na blago izmeštenoj lokaciji, dok će nova stanica, u nekom obliku, krenuti da pokriva odlazne polaske. Tokom proteklih godinu dana, bilo je gađanja sa mnoštvom rokova, kao i potpuno kontradiktornih izjava, a sada možemo videti da radovi na obe lokacije nekako teku. Naša procena je da će oko 2025. godine glavna stanica na Novom Beogradu biti potpuno završena i funkcionalna, uz renoviranje železničke stanice (koja se nalazi odmah iznad, na stubovima).

U istom bloku, najavljen je i niz poslovnih zgrada, hotela i ostalih komercijalnih sadržaja.

Izmeštanje buvljaka

Sa početkom rada nove autobuske stanice, deluje krajnje izvesno da će davno najavljeno izmeštanje OTC (buvljaka) biti konačno sprovedeno. Kao nova lokacija za buvljak se spominje prostor iza blokova 71 i 72, dok će na mestu sadašnjeg bloka 43 nići klaster poslovnih zgrada.

Deo kod Arene

Ova lokacija je dugo čuvana u postojećem stanju, što se ispostavilo kao izvrsna stvar. Umesto još jednog stambenog bloka koji bi zauvek (ili bar za dugo, dugo vremena) zauzeo ovu prestižnu lokaciju, čitav potez će verovatno krasiti klaster poslovnih zgrada visoke spratnosti.

Mostova nikad dosta

Veza između starog i novog dela grada bi uskoro mogla biti ojačana još jedim mostom profila sa po 3 saobraćajne trake i tramvajskim šinama, na mestu sadašnjeg tramvajskog mosta. Postojeći most će, po svemu sudeći biti prebačen u blok 70a i povezivaće savski kej i Adu Ciganliju. Ovaj most će biti konvertovan u pešačko-biciklistički, na radost svih građana Novog Beograda.

Da li je sve beton, staklo i čelik?

U dosadašnjem delu teksta videli smo „obrušavanje“ privatnih investitora na sve preostale slobodne parcele. Ipak, na Novom Beogradu zaista još uvek ima dovoljno mesta za sve, pa tako i za sadržaje javne namene.

Sređivanje promenade

Ova najava je kod određenog broja novobeograđana dočekana na nož, iz bojazni da će postojeći savski kej biti upropašćen. Niko ne može znati kako će stvari ispasti, tako da se tim delom nećemo posebno baviti, ali ono što jeste bitno je najavljeno spajanje šetališta, čija gornja staza prestaje kod bloka 70, sa postojećim šetalištom kod mosta „Gazela“, čime će Novi Beograd konačno dobiti neprekinuto šetalište od Zemuna do bloka 45!

Ušće park

Rekonstrukcija parka kod Ušća je u toku već nekoliko meseci i lagano se odvija po fazama. Park je već dobio nove biciklističke i pešačke staze, a po planu, nakon završene rekonstrukcije, park će biti podeljen u 7 tematskih celina po principu „za svakog po nešto“. Nadamo se da će konačno ovaj park ostvariti svoj pun potencijal i postati pristupačniji kako stanovnicima Novog Beograda i Zemuna, tako i svim posetiocima kalemegdanske tvrđave. Kada se završi, ovo će verovatno biti najsređeniji park u Beogradu.

usce_7_zona

Žičara

U cilju boljeg povezivanja 2 obale, Beograd bi uskoro trebao da dobije novu atrakciju – žičaru koja će spajati Kalemegdan sa parkom prijateljstva. Radovi na ispitivanju terena i zidina tvrđave su u toku, a svi se nadamo da ovaj, potencijalno vrlo zanimljiv projekat neće narušiti izgled i bezbednost zidina tvrđave. Plan je da se žičara (ili gondola kako je još nazivaju) spušta malo dublje u park, odnosno neće ići do najbliže tačke sa novobeogradske strane.

Beogradska filharmonija

Preko puta „bliznakinja“ na Ušću, nalaziće se buduća zgrada Beogradske filharmonije. Biće krajnje zanimljivo ukoliko se ovaj projekat ostvari, zato što će Novi Beograd po prvi put dobiti neku ustanovu od javnog značaja ovog kalibra. Nesumnjivo je da će ovo imati veliki uticaj na okolinu.

Kako sve ovo izgleda, možete videti na mapi.



1 thought on “Novi Beograd 2030-te: od spavaonice do poslovnog centra”

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *